La guia....

  • El document ofereix eines als docents per actuar davant d’una revelació per part de l’alumnat.

  • D’aquesta manera, es vol evitar el risc de victimització secundària, és a dir, que la víctima hagi d’explicar de manera reiterada l’experiència traumàtica viscuda.

  • L’acollida de l’infant que fa la revelació

  • Com escoltar, atendre, protegir, creure, apoderar i actuar

  • Podeu descarregar la guia PDF -aquí-

Encara que creiem que tard, per tots els casos que han sortit a la llum els últims anys, els departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes han presentat una guia per a docents i professionals dels centres educatius per tractar les violències sexuals als centres educatius. L’objectiu és orientar el personal docent sobre com detectar i abordar les violències sexuals en l’àmbit escolar. L’acte de presentació, que han obert la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i la secretària de Feminismes, Montserrat Pineda, ha tingut lloc al Palau Robert.

L'alumnat i violencies sexuals - taula rodona

A la guia s’ofereixen un seguit d’eines per facilitar una primera acollida a l’alumnat víctima de violència sexual, i es donen pautes sobre com actuar davant una revelació d’aquest tipus, per evitar, sobretot, revictimitzar l’infant o jove. Segons dades del Consell d’Europa, un de cada cinc infants i/o adolescents han patit violència sexual abans de complir els 18 anys, però s’estima que només el 15% dels casos són denunciats.

Núria Mora ha posat en valor “la col·laboració dels dos Departaments i el treball de moltes persones implicades”. En aquest sentit, ha assenyalat que “que neixi una guia tractada i treballada amb les persones expertes ens dona aquesta empara legal i saber com actuar en aquestes situacions”. “La guia ha de servir a totes aquelles persones vinculades al sector educatiu a poder donar una resposta quan es verbalitza una agressió sexual”, ha remarcat.

La secretària de Transformació Educativa també ha parlat de dues eines del Departament d’Educació, el Coeduca’t, que “posa la primera llavor de tot el que ha de ser aquesta prevenció. Tenim una eina molt potent que cal que sigui un modus operandi de les aules i que passi a formar part de l’ADN del que passa en un centre educatiu”. I el Pla de les escoles lliures de violències que “preveu formació als docents per capacitar-los per a la detecció i intervenció davant de situacions de violència”. “Hem de ser capaços de fer un acompanyament responsable des dels centres i les aules”, ha conclòs.

La secretària de Feminismes, per la seva banda, ha valorat la creació de la guia com un “exemple clar que la transversalitat és efectiva i essencial”. Ha destacat la feina dels grups de treball interdepartamentals, “donen fruits, perquè sumen coneixements i esforços des de múltiples perspectives, en aquest cas per aportar una eina pràctica amb pautes i circuits clars, un full de ruta per a professionals de l’àmbit de l’educació que evita al màxim la revictimització de les supervivents”.

Laia Rosich Solé, directora general per a l'Erradicació de les Violències Masclistes ha explicat que aquesta guia s’ha creat tenint en compte el nou protocol d’abordatge de les violències masclistes que s’està treballant des de la conselleria, “posa la prevenció estructural i la reparació integral al centre. Perquè les supervivents, els seus drets i les seves necessitats han d’estar al centre de qualsevol intervenció, també des d’Educació”. Ha afegit que “quan parlem de violències sexuals obertament, en aquest cas amb un document pràctic, estem fent esquerdes entre totes a la cultura de la violació i al masclisme”.

Guia de l'alumnat i violencies sexuals

Detecció i prevenció en l’àmbit educatiu

L’àmbit educatiu és doncs prioritari per detectar i prevenir les violències sexuals, ja que el personal docent disposa d’un contacte habitual i proper amb l’alumnat. I cal que el tractament davant d’aquestes situacions eviti la victimització secundària, és a dir, el fet que la persona que pateix la violència hagi d’exposar de forma reiterada l’experiència traumàtica viscuda, o que el receptor ho rebi amb judicis previs o menystenint el seu relat.

El document dona indicacions sobre com fer l’acollida de l’infant que fa la revelació, a partir de principis bàsics com escoltar, atendre, protegir, creure, apoderar i actuar:
1. Escoltar: cal una escolta activa sense completar les frases ni interrompre el discurs, usant les paraules que la víctima expressa, sense suavitzar ni agreujar. Cal evitar fer judicis sobre la situació i deixar que l’infant o jove s’expressi.
2. Creure: cal creure el relat en totes les circumstàncies i evitar caure en judicis i estereotips.
3. Atendre: mantenir la calma i el control de les emocions, i no fer gestos ni expressions inconscients.
4. Actuar: no indagar ni aprofundir en els detalls, simplement deixar parlar, escoltar i donar suport. Cal aquí tenir en compte la maduresa emocional i l’edat de la víctima per respectar el seu procés de decisió. El docent explicarà que com a professionals han de comunicar el seu cas per assegurar la seva protecció i evitar que es repeteixi, però que es farà amb cura i d’acord a les seves necessitats.
5. Protegir: màxima protecció de les dades de l’infant o adolescent, només ha de conèixer la informació la direcció del centre, l’equip d’assessorament psicopedagògic i les persones que han acollit l’explicació. Si és la família que ho revela, no s’ha de proposar al centre que investigui, cal derivar-ho als serveis especialitzats.
6. Apoderar: cal reforçar la valentia i l’esforç de la víctima evitant, per exemple, disculpar l’agressor, traslladar insults sobre l’agressor, qüestionar el relat, explicar a la víctima què li pot passar a l’agressor, oferir mediacions sense el suport de professionals especialitzats o confrontar la víctima amb l’agressor.

Un cop s’ha escoltat el relat, el docent haurà de recollir la informació per escrit anotant el què ha dit allò apreciat a través de les emocions de la víctima, i posteriorment ho haurà de notificar-la a les autoritats –Fiscalia de Menors, DGAIA, jutjats o Mossos d’Esquadra-. El centre també té el suport de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) del Departament d'Educació. Per facilitar la recuperació emocional, és important que l’infant o adolescent mantingui les seves rutines acadèmiques i els vincles amb les amistats del centre.

Font i Imatges: Premsa departaments d’educacio-d’igualtat i feminismes/Gencat