Pin It

L’obra de Miró es a......

  • CaixaForum - Barcelona

  • Ubicat a l’antiga fàbrica tèxtil Casaramona

Miró, que es va iniciar en un realisme amb influències cubistes i fauvistes per trobar el seu llenguatge en una abstracció formada de signes i colors purs. Sempre a la recerca de nous mitjans expressius, Miró va experimentar durant la maduresa en altres camps, com ara la ceràmica, l'escultura i el tapís.

Joan Miró va treballar amb l'artista tèxtil Josep Royo del 1969 al 1983, any de la mort del pintor. El 1980 van crear conjuntament un tapís per a "la Caixa", compost per l'estrella mironiana que va servir d'emblema per a l'entitat.

Restauració en directe del tapís

Fins el 28 de maig el públic podrà observar la restauració de les fibres del tapís per entendre com les afecten les condicions ambientals i conèixer la història que hi ha rere l’estrella mironiana que forma l’emblema de l’entitat. El visitant pot participar de dilluns a divendres de 16 a 20 h i els caps de setmana i festius de 10 a 20 h.

CaixaForum Barcelona està ubicat a l’antiga fàbrica tèxtil Casaramona (Av. de Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8), obra de Josep Puig i Cadafalch, un dels exemples més destacats de l’arquitectura modernista industrial catalana de començament del segle XX.

“UN TROS DE FIL POT DESENCADENAR UN MÓN.” JOAN MIRÓ

Tapís monumental de Joan Miró a CaixaForum Barcelona

A la dècada dels anys setanta, Joan Miró i Josep Royo van crear set tapissos monumentals, un dels quals per a ”la Caixa”. La finalitat de l’encàrrec era compondre una obra a partir d’un element icònic que servís d’imatge corporativa de l’entitat. El resultat va ser una estrella de cinc puntes acompanyada de dos astres que, amb un llenguatge etern, universal i dinàmic, representa els valors culturals i socials de l’entitat.

El novembre del 1980, el tapís es va exhibir a l’exposició “Joan Miró. Obra gràfica” al Centre Cultural de la Casa Macaya de Barcelona. A més, el 2 de juny de 1981 es va exposar al públic amb motiu de la inauguració del Museu de la Ciència (actualment CosmoCaixa). Avui, al cap de 41 anys, el tornem a contemplar i en descobrim, per primera vegada, el revés. L’exposició revalora la tècnica i el treball de l’equip de col·laboradores de La Farinera, format sobretot per dones, protagonistes desconegudes quan es parla del tapís.

Les restauradores del tapís estaran treballant fins al 22 d'abril: dilluns, dimecres i divendres, de 16 a 18 h; i dimarts i dijous, de 16 a 17 h. Durant aquest període, hi haurà un/a educador/a disponible per a resoldre dubtes i comentaris relatius a l'exposició. Si t'interessa aprofundir en la matèria, et recomanem que t'inscriguis a la Visita i diàleg, de dilluns a divendres, a les 12 h; i dimarts i dijous, a les 17 h, on podràs gaudir de mitja hora d'un col·loqui amb les restauradores.

Procés de restauració

Una bona estratègia de conservació i exhibició és imprescindible per procurar allargar el cicle de vida dels materials de l’art tèxtil, a més de fer-ho per salvaguardar el patrimoni cultural tangible i assegurar-ne l’accessibilitat a les generacions presents i futures.

El procés de restauració de l’obra de Miró es divideix en tres passos. El primer és el diagnòstic previ dels materials que configuren el tapís i que ofereix informació rellevant per valorar l’estat de conservació de la peça.

D’aquesta manera, es pot determinar la tècnica de confecció emprada, les propietats de les fibres i el tipus de colorants utilitzats. El segon pas és la restauració, en la qual s’intervé sobre el tapís amb accions de neteja mitjançant microaspiració de l’anvers i del revés, descosit i marcatge dels punts de subjecció de la tela que cobreix el revers, hidratació a través de l’aplicació de vapor d’aigua i aspiració i cosit de la tela protectora del revés.

Per a la conservació preventiva de l’obra, última etapa del procés, es dissenyen mesures a l’hora de controlar les condicions ambientals de l’espai on es troba: la llum, els canvis en els nivells d’humitat i temperatura i filtres per a la pol·lució. L’equip de restauració determina que les condicions adequades per minimitzar el possible deteriorament del tapís són una temperatura d’entre 18 i 21 °C, uns nivells d’humitat d’entre el 45 i el 65 % i una llum inferior a 50 lux. 

Font i Imatges: CaixaForum/Fundació La Caixa