El Ferrocarril és part de la nostra vida.....

  • Uneix pobles, cultures i comerç

  • Un museu per visitar en família

  • Per conèixer l’història a prop de les vies de tren

  • Tot, ho trobem a Móra la Nova, Tarragona

Ha Començat un nou any i tal com és tradició es va celebrar el tradicional concert d'any nou a Viena. El Museu ha volgut fer una versió pròpia d'aquest concert amb imatges de les darreres proves de la locomotora Alsthom 7631, ja a la recta final de la seva restauració. Esperem que gaudiu d’aquest nou any 2023.

Retrospectiva de l'Esperit de Nadal

El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova i l'escola de teatre Buenafuente's Actors van posar en marxa la tercera edició de l'espectacle familiar "L'Esperit del Nadal". L'activitat va incloure un recorregut en tren per les instal·lacions del Museu que porta els participants a visitar els Reis de l'Orient durant els preparatius de la Cavalcada. Atesa la bona acollida de què va gaudir la representació entre el públic familiar els anys 2018 i 2019, el Museu va decidir engegar de nou les representacions amb vocació de continuïtat.

El conte explica la història del Manolo, un mosso de l'estació de Móra la Nova, que ha perdut la il·lusió per Nadal. Els seus amics, la cuinera Amèlia i el maquinista Ramon, s'aliaran amb un personatge fantàstic, l'Esperit del Nadal, per ajudar el Manolo a recuperar la il·lusió per les festes. Per fer-ho, descobriran un secret que s'amaga a l'estació de tren i que acabarà provocant un viatge a la recerca de la saviesa dels Reis de l'Orient.

"L'Esperit del Nadal" ha sigut una oportunitat de fer que aquestes festes fossin molt especials per a tots els membres de la família que la van poder gaudir.

 

La Història de l’estació

Móra la Nova va ser històricament una estació molt important perquè en el moment que es posa en servei aquest tram de la línia dels Directes, a finals del segle XIX, aquesta tenia com a missió principal comunicar Barcelona amb Madrid, dues ciutats molt distants. Per fer-ho es necessitaven punts de relleu de les locomotores de vapor que havien de ser canviades cada cert nombre de quilòmetres per poder fer el trajecte en un temps competitiu i perquè les màquines desenvolupessin les seves millors prestacions.

En aquella època les locomotores i la seva tecnologia permetien fer aquests tipus de relleu cada 150-180 quilòmetres. Per això es va dividir el tram Madrid-Barcelona, que té una longitud de 633 quilòmetres, en quatre trams i Móra la Nova va resultar ser un punt distant aproximadament 150 quilòmetres de Barcelona i uns 180 de Saragossa.

També a Móra la Nova es rellevaven les tripulacions del tren. En els trens el capità era el conductor del tren, i sota la seva responsabilitat tenia al maquinista, al fogoner, i altre personal segons el tipus de tren. En el cas dels de viatgers hi havia mossos de tren, un revisor i altre personal al servei del viatger i en casos de trens de mercaderies trobàvem els mossos de càrrega i descàrrega, agents guardafrens. A causa del relleu calia dotar l’estació d’una sèrie d’edificacions que poguessin donar servei a les tripulacions per dormir i menjar.

Móra la Nova també té una altra particularitat, i és que s’hi classificaven els trens de mercaderies. Els trens arribaven dels seus punts d’origen amb un gran nombre de vagons carregats de productes diferents i anaven a destinacions diferents. En aquell temps no hi havia trens d’origen i destinació directa i tampoc hi havia trens purs, és a dir amb el mateix tipus de mercaderia. En un punt del recorregut, els vagons s'havien de classificar i aquesta operació es realitzava en molt poques estacions. Entre Barcelona i Madrid, la classificació es produïa a Móra la Nova.

Més informació i visites ....https://museuferrocarril.cat

Font i Imatges: Museu del Ferrocarril